Wat doe je eigenlijk als salonmanager?

Men vraagt mij vaak hoe mijn werkdag er uitziet en wat ik precies doe. Aan de ene kant vervelend en frustrerend, maar aan de andere kant is het ook een logische vraag. Als salonmanager is het grootste gedeelte van mijn werk namelijk onzichtbaar voor klanten.

Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Angelique Klein, 22 jaar getrouwd en moeder van twee kinderen. Ik begon 26 jaar geleden bij New Hairstyle. In die tijd groeide ik door tot topstyliste en wist ik mijn passie te vinden in het kleuren, dus werd ik ook mastercoloriste.
Een aantal jaar geleden namen Richard en Richard de salon over en toen veranderde er veel.
Iedereen kreeg de kans om zich te ontwikkelen en ik kreeg de vraag of ik salonmanager wilde worden. Een grote stap vooruit, maar ook een enorme uitdaging: daar hou ik van! Mijn werkweken werden drukker, hectischer maar vooral spannender. Om jullie een duidelijker beeld te geven, neem ik jullie mee in mijn afgelopen week.

MAANDAG

Maandag begon ik wat vroeger dan normaal, omdat wij de training van Olaplex moesten doorspreken. Altijd erg leuk, een nieuw merk in de salon, maar dit moet wel goed voorbereid worden. Het was een heerlijke dag. Druk met klanten, een paar nieuwe gezichten en mooie kleuren gemaakt: heerlijk.

DINSDAG EN WOENSDAG

Op dinsdag en woensdag was ik vrij. Mijn vrije dagen begin ik altijd met een rondje hardlopen door de polder. Dat vind ik heerlijk om mijn hoofd leeg te maken. Op dinsdag maakte ik direct na het hardlopen een planning, de kerstplanning wel te verstaan. Dat klinkt voor jullie misschien ver weg, maar voor ons is dit altijd een erg drukke periode. Klanten plannen vooruit en willen het liefst allemaal op de dag die zij in gedachten hadden naar de salon. Dan is het belangrijk dat onze kappers aanwezig zijn. Door corona is plannen al een uitdaging op zich geworden, dus de kerstplanning was dit jaar รฉxtra pittig. Met Richard overlegde ik hier even over en daarna maakte ik de planning compleet.

Op woensdag probeerde ik om nauwelijks bezig te zijn met werken. Dat lukte aardig, op een paar zakelijke telefoontjes na. โ€™s Avonds hadden wij een training in de salon van ELEVEN AUSTRALIA. Een nieuw merk uit Australiรซ met supergave producten voor The Young Ones รฉn The Young at Heart. Het was erg tof om te luisteren naar de enthousiasteling van ELEVEN AUSTRALIA.

De volgende dagen waren voor mij erg druk. Dagen vol met klanten die ik erg leuk vind en altijd graag help. Onze stylisten waren op training geweest bij Goldwell omdat er nieuwe kleuren uitkomen. Hierdoor waren de klanten extra enthousiast over hun nieuwe look. Qua enthousiasme hoef ik sowieso niet te klagen. Ons team zit vol met toppers. Iedereen heeft een eigen specialisme en blinkt daarin uit. Volgens Richard hoef je niet alles perfect te kunnen. Het is belangrijk dat je goed bent in รฉรฉn ding en de rest mag gewoon voldoende zijn. Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is enorm fijn als je met werkgevers kunt sparren over het beleid en de werkwijze.

Achter deze werkwijze sta ik helemaal. Ik ben blij met de medewerkers die passie hebben voor hun werk en klanten die echt kiezen voor onze salon. Dat zijn dingen waar ik trots op ben, we hebben er namelijk samen hard voor gewerkt.

DONDERDAG

Ondanks dat het donderdag niet heel druk was in de salon, had ik wel een strijd tegen de klok. Wij bellen al onze nieuwe klanten namelijk binnen twee weken na om hen te vragen naar hun eerlijke feedback. Op deze manier horen wij wat onze klanten van de salon vinden. Dit is heel leuk om te doen, maar ook erg tijdrovend. De klanten zijn altijd verrast als ik bel en vertellen uitgebreid hun verhaal en geven hun mening. Tussendoor werd ik in de salon gevraagd om advies te geven.

VRIJDAG

Vrijdag stond in het teken van onze klanten. Het was erg druk in de salon en ik hield mij voornamelijk bezig met het ontvangen van klanten, afrekenen en afspraken maken. Want ja, kerst staat om de hoek en ik heb niet voor niets die kerstplanning gemaakt.

ZATERDAG

Op zaterdagochtend beginnen we altijd vroeg, zo ook afgelopen zaterdag. Om 08:00 uur ging de salon open. Iedereen was redelijk volgeboekt en klanten belden direct om hun afspraken af te zeggen, te verzetten of in te plannen. Het vergt een hoop schakelen en handelen, maar daar ben ik goed in. Daarom zal dit niet mijn laatste kerstplanning zijn.
Nu hebben jullie een beetje kunnen meemaken wat mijn werk als salonmanager inhoudt. Ik hoop jullie snel te zien om bij een van onze topstylisten in de stoel te komen.

OPENINGSTIJDEN

Maandag
Gesloten
Dinsdag
09:00 - 18:00
Woensdag
09:00 - 18:00
Donderdag
09:00 - 18:00
Vrijdag
08:30 - 20:30
Zaterdag
08:00 - 17:00
Zondag
Gesloten